fotoprofil

om fotoprofil

Månedsarkiv: maj 2010

Copenhagen Marathon 2010

Jeg vidste ganske enkelt ikke, der var 13.000 deltagere i dette års maraton
Længere afstand til motivet, bedre komprimering med telen... bedre billeder generelt
Godt perspektiv ned mod Rysensteensgade, selv om det var en mere rodet baggrund
Efterhånden som løberne passerede mig, kunne jeg se, de efterfølgende så mere trætte ud

Dagen startede fint, med sol og relativ varme. Jeg fandt et godt sted ved Langebro, hvor jeg kunne tage opstilling ud mod vejbanen, og tage billeder af løberne da de passerede mig efter ca. 1km på ruten. Jeg startede med at tage billeder af tidstagningsbilen, de første løbere, der passerede mig i små grupper.

Efter kort tid blev grupperne større, og i løbet af nogle minutter var der så mange løbere, at de passerede mig på ydersiden af den opmærkede "bane" hen over Langebro. Der var ganske enkelt SÅ mange løbere at jeg blev fanget midt i det hele. Med kameraet for øjet skød jeg serie efter serie af billeder. Jeg kunne ikke sætte mig ned af frygt for at blive løbet over ende, så jeg måtte stå op, og gøre mig så smal som mulig (hvilket ikke er nogen nem opgave for en fyr som mig, der ikke just er slank som en ål). Jeg fotograferede som en gal. Der var ikke tid til at fokusere, så jeg var nødt til at forlade mig på Nikons kontinuerlige autofokus - og holdakæft hvor er jeg imponeret, mere om det senere.

Efter ca. 20 minutter og de første 500 billeder, kom der et lille hul, i den flok der løb på ydersiden (mod midten af vejbanen, og jeg kunne smutte ud, og var igen i stand til at bevæge mig. Jeg gik ned mod Rysensteensgade, og stillede mig på den anden side af løberne. Her løftede jeg kameraet op over hovedet og skød en kort serie billeder… jeg ville gerne have et billede af den bølgende flok af løbere der kom væltende ned mod mig. Billede 1 herover, var hvad jeg så, og er taget med et Nikon D3s, ved 1/500 sekund, f/9 med Nikkor 70-200mm f/2.8 objektiv ved 70mm (der var ikke tid til at skifte objektiv).

Generelt optog jeg alle billederne på manuelt program, da jeg gerne selv ville have kontrol over dybdeskarphed og lukkertid. Jeg indså hurtigt at alle min planer om at lave panorerings-skud ikke ville blive indfriet, det gik ganske enkelt for hurtigt, der var for mange løbere, og det var svært at isolere dem, fra den rigtige vinkel til dette.

Da de 13.000 løbere var passeret, trak jeg min cykel over H.C. Andersens Boulevard, og cyklede ned til min næste "post", der var på hjørnet af Kalvebod Brygge og Bernstorffsgade. Her fandt jeg mig en god plads MIDT på vejbanen, og kunne her komme ned i perspektiv. Asfalt gør ondt at ligge på med bare knæ (jeg havde shorts på) og albuer (t-shirt), så jeg satte mig i sidelæns skrædderstilling, og støttede min venstre albue på mit knæ. De første løbere kom ud på Kalvebod Brygge fra Mitchellsgade, og jeg var klar med kameraet.

Billede 2 herover er taget fra dette sted, og det var et MEGET bedre sted at tage billeder. Jeg kunne fange dem på et tidligere tidspunkt, og havde nu bedre kontrol over komposition og fokusering. Lyset var langt mere ensartet, hvilket gjorde det nemmere at kontrollere hvad der skulle ske (også selv om det stadig skulle gå MEGET stærkt).

Da de løbere, der havde en forventet sluttid på omkring 3:45:00 var passeret, trak jeg ned til havnekanten og fik her taget nogle billeder da de var på vej tilbage mod Langebro. Baggrunden var bedre men meget lys (himmelen ud over havnen halvvejs mod Islands Brygge på den anden side), men der var ikke nok plads, så jeg fik ikke ret mange gode billeder fra denne "post".

Da løberne havde passeret dette sted, trak jeg tilbage til Langebro (samme sted som før), men kunne denne gang fotografere fra de kom rundt hjørnet ved Rysensteensgade for at løbe den sidste kilometer op over Langebro og i mål nede på Islands Brygge. Billede 3 herover er taget fra dette sted.

På dette tidspunkt havde løberne tilbagelagt omkring 41 km af distancen, og efterhånden som de første passerede, kom der grupper med løbere, der så mere og mere "brugte" ud.

Den sidste times tid havde solen været gemt væk bag skyerne, og nu blæste en MEGET kold vind op ad H.C. Andersens Boulevard. Jeg begyndte at fryse… ganske alvorligt. Havde ikke taget en trøje med, så jeg stod der i shorts og med en tynd t-shirt. Det blev så slemt at jeg til sidst havde svært ved at holde kameraet i ro. Som jeg nu stod der og havde lidt ondt af mig selv, kom herren på billede nummer 4 løbende forbi mig.

En lettere fornemmelse af skyldfølelse… jeg stod rent faktisk her og klagede over, at der var lidt koldt, men disse mennesker, mange af dem med mere end 60 år på bagen, havde tilbagelagt 41 km i løb og ville være i mål på en tid der var under tre en halv time. At jeg stod der og frøs, syntes pludseligt mindre afgørende.

Min hustru og min yngste datter kom på deres cykler omkring dette tidspunkt. Jeg havde naturligvis ikke haft åndsnærværelse nok til at ringe hjem og bede dem tage en sweater med. Så de kom - heller ikke specielt godt klædt på. Min hustru blev bedt om at tage nogle billeder, og skulle naturligvis også lige have et billede af mig med kameraet for øjet:

700_6198.jpg
Som det fremgår er jeg ikke i form til rent faktisk at deltage i løbet

Min hustru siger altid til mig, at jeg skal se at komme i form, og jeg svarer hende: "Jamen skat - jeg er i glimrende form… og rund… det er også en form" - men det gider hun ikke høre på

Det var en stor oplevelse - og lidt af et "wake-up-call" at se de 13.000 løbere gennemføre et maraton. Det er en imponerende bedrift, og man kan kun føles sig inspireret til at "gøre noget ved det". Jeg tror nu aldrig jeg selv kommer til at løbe et maraton, men derfor kan man jo godt tænke på at tage lidt mere tid til at passe på sig selv!

Cykelturen hjem var godt nok kold… Jeg frøs som en hund, og glædede mig til at komme hjem i varmen med en god kop kaffe.

Lidt over 1700 billeder blev det til i alt. Ved første gennemsortering måtte jeg slette mindre end 2% fordi de var ude af fokus - det er faktisk imponerende, når man tager i betragtning at billederne blev taget med kontinuerlig fokus og de fleste af dem i korte serier med 9fps (billeder i sekundet).

Ved anden gennemgang blev alle de billeder, der var redundante sorteret fra. De fleste løbere, jeg fotograferede, fik jeg minimum 3-4 billeder af, og jeg skulle så vælge det bedste billede i hver serie. Grundet lukkertider op mod 1/2500 sekund så nogle af løberne ud, som om de gik på nogle af billederne - disse billeder blev også sorteret fra. Efter denne gennemgang var jeg så nede på knap 400 billeder. Herefter blev gengagere slettet (løbere jeg havde fotograferet flere gange forskellige steder på ruten) såvel som billeder der bare ikke "fortalte" mere end andre tilsvarende billeder, og jeg var nu nede på under 100 billeder som jeg har gemt. De er allesammen nogenlunde som dem i ser herover.

Der er (bortset fra skalering) ikke gjort noget ved billederne efterfølgende, og de er som de kom "ud af boksen"). Hvidbalancen var sat til overskyet (hvilket det også var det meste af dagen), og eksponeringen blev justeret med eksponeringskompensation (+/- 0,7 EV) lidt afhængig af baggrund og lysforhold, ved de 3 forskellige "poster" hvor jeg tog billeder.

En FED men meget kold dag - og jeg lærte en MASSE… så bliver det da ikke meget bedre



Ned på maven

Ned på maven i græsset, det giver det rigtige perspektiv
Igen - det hjælper at kommen ned på maven...
Med lav dybdeskarphed (så stor en blændeåbning som muligt = lille blændetal)

Jeg havde i dag den fornøjelse at tilbringe et par timer i fælledparken med et par unge mennesker. Som altid havde jeg kameraet med (jeg føler efterhånden det er fastgroet til min hånd), og benyttede naturligvis lejligheden til at lave et par billeder.

Da jeg kom hjem og kiggede billederne igennem slog det mig, hvad der er en af forskellene på de billeder jeg tager, og dem mange andre tager. Jeg vil nemlig helst ned i et perspektiv, der som minimum er i øjenhøjde med dem jeg fotograferer, men gerne lidt under.

Det jeg opnår på denne måde er at få en ufokuseret baggrund til mine billeder (Bokeh er konge) i stedet for fokuseret græs. Jeg får også en bedre vinkel på ansigtet, der er langt mere flatterende, end når man ser ansigtet ovenfra.

Det samme gælder i virkeligheden børn. Hvis man vil lave gode billeder af børn der leger i en sandkasse, på en græsplæne eller for den sags skyld på gulvtæppet, så er der kun én vej frem… ned på maven

Selv om der sidder personer i vejen, kan jeg ved at vælge en lav dybdeskarphed, gøre dem til umærkelige tågede og næsten gennemsigtige lysområder, der ikke generer, men giver billedet en tredimensionel fornemmelse.

Hvis nogen er nysgerrige er "Bokeh" betegnelsen for områder i et billede, der ligger LANGT fra fokuspunktet, og dermed giver en blød og nænsom "indramning" til det motiv man ellers fokuserer på.



Fotoshoot i Nordhavn

Her forleden var jeg en tur i Nordhavn ved den gamle kul-kaj med model Sabrina. Vi skulle lave nogle portfolio-billeder. Vi var i lidt for god tid (var på location klokken 19:10 og solen gik først ned 20.47 - det var ikke for smart, for det var bidende koldt (omkring 6° celcius). Sabrina var dog meget tapper, og selv om hun til sidst rystede af kulde, mistede hun på intet tidspunkt sit gode humør.

Vi fik en times tid med fantastisk lys, og sluttede af med nogle billeder med blandet lys kort efter solnedgang. Læs mere og se billederne fra denne fotoshoot.

Læs mere

Følg fotoprofil

Vind en gratis portrætsession ved at følge fotoprofil på   eller   (læs mere på facebook). Se flere af vore billeder på  

Få min e-bog gratis

KLIK HER, for at downloade en gratis kopi af min e-bog: "Bedre feriebilleder".

hold dig opdateret på Facebook

facebook-like

... og vind en fotoshoot (Læs mere...)

Ordbog om foto

En ordbog om fotografi - ikke med samtlige begreber dækket, men en slags "fotografiets lille røde" - en koncentreret udgave, hvor kun det vigtigste er med. Ordbogen vil løbende blive udbygget med nye ord og begreber. Har du et ord eller begreb du synes skal med, så send en kommentar.

Hvad er der i tasken?

Hvad har en fotograf med i kameratasken? Ofte er der ikke kun tale om en enkelt taske men om flere tasker, kufferter og kasser. Læs hvad vi har med når vi er på fotoshoots.

NPU og NPS

fotoprofil understøttes af Nikon gennem Nikons Professional User- og Nikon Professional Service programmerne, der sikrer adgang til det højeste serviceniveau hos Nikon, og altid har adgang til Nikons professionelle service og låneudstyr i tilfælde af eventuelt tekniske sammenbrud på det udstyr vi bruger.

Nikon_NPS-NPU.png

Arkiver